משמורת ילדים וחלוקת זמני שהות

משמורת ילדים וחלוקת זמני שהות בין ההורים

להחלטת בני הזוג להתגרש קיימת השפעה מתמשכת על חיי ילדיהם. פיצול התא המשפחתי לשני תאים נפרדים נתפס כגורם לחץ עיקרי בתהליך הגירושין  בו על ההורים, המצויים, לרוב, במאבק משפטי, לקבל החלטות משותפות בנוגע לשאלות הרות גורל. היכן יגורו הילדים? כמה זמן ישהו עם כל אחד מהוריהם? כיצד יטפלו ההורים בהוצאות על מזון, ביגוד, בית ספר וחשבונות רפואיים? אלה מקצת השאלות עליהן יש לתת מענה ההולם את הנסיבות הקונקרטיות של כל משפחה.

סוגיית המשמורת וחלוקת זמני השהות בין ההורים אינה נחלתם של המתגרשים בלבד. בעידן שבו הורים רבים מחליטים להביא לעולם ילדים ללא נישואין, אף הם צריכים לפעול בהתאם לעקרון טובת ילדיהם המשותפים ולטפל בסידורי המשמורת.

בתרחיש הטוב ביותר, ההורים מבינים מה הכי טוב עבור ילדיהם ומגיעים להסכמות מחוץ לבית המשפט. למרבה הצער, לא זה המצב ברובם המכריע של המקרים הן בשל החששות, הכאב והפגיעות המלווים את סכסוך הגירושין, והן לאור המצב המשפטי המורכב בסוגיית המשמורת בישראל.

המצב המשפטי בסוגיית המשמורת

חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ”ב-1962 קובע כי במקום בו ההורים אינם מגיעים להסכמה, יקבע בית המשפט – ולא ההורים –  מהי טובת הילדים. השופט קובע מיהו ההורה שיזכה במשמורת  העיקרית (בדרך כלל תהא זאת האם, באופן כמעט אוטומטי עד גיל שש לאור “חזקת הגיל הרך”, ואף לאחר מכן) ומיהו ההורה לו ייקבעו הסדרי ראייה בלבד (בדרך כלל, האב).

יחד עם זאת, בשנים האחרונות מתחוללת “מהפכה שקטה” ביחס השופטים והדיינים לסוגיית המשמורת, בין אם לאור אימוץ המושג ‘אחריות הורית משותפת’ עליו המליצה הוועדה הציבורית לבחינת ההיבטים המשפטיים של האחריות ההורית בגירושין (ועדת שניט) וההמלצה לביטול “חזקת הגיל הרך”, ובין אם לאור תהליכים חברתיים מבורכים שעוברת החברה בישראל כאשר יותר ויותר אבות מעוניינים לממש את זכותם ההורית וליטול חלק פעיל ומשמעותי בחיי ילדיהם. הולכת וגוברת הפסיקה המאמצת את העיקרון כי טובת הילד משמעה, משמורת משותפת בה חלוקת זמן שווה, ככל שניתן, בין ההורים.

במצב המשפטי המתואר, תוצאות פסק הדין – אם על פי החוק ואם על פי הרוחות החדשות המנשבות – אינן חד-משמעיות והן תלויות שופט או דיין. מכאן החשיבות בייצוג משפטי מקצועי, פרואקטיבי וחדשני כדי להגיע לתוצאה הרצויה.

אתך לאורך כל הדרך, ברגישות ובמקצועיות שאינה מתפשרת

במשך כמעט שני עשורים אני מלווה את מאות לקוחותיי בהתמודדותם עם סוגיית המשמורת,על כל מורכבויותיה. הניסיון הרב שצברתי מאפשר לי להעמיד גם לרשותך מגוון כלים מקצועיים ורגשיים  העשויים להקל עליך ולעבור את הסכסוך בצורה חלקה ככל האפשר, תוך לחימה במקצועיות ללא פשרות בהגנה על האינטרסים של הילדים שלך.

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן