חלוקת חיסכון פנסיוני

בגירושין או בפרידה לאחר תקופת חיים ממושכת כידועים בציבור, הזכויות הפנסיוניות שנצברו על ידי בני הזוג בקרנות הפנסיה, בקופות הגמל או בביטוח מנהלים, מהוות את הנכס העיקרי השני בגודלו אחרי הבית המשותף. בהתאם לחוק בישראל, הזכויות הפנסיוניות נחשבות כנכס שיש לאזן את שוויו בין בני הזוג עם פקיעת הנישואין או הפרידה ולפיכך, חלוקתם מתבצעת במסגרת פירוק השיתוף בנכסים.

עם זאת, למרבה הצער, חלוקת הזכויות הפנסיוניות בהרבה מן המקרים אינה זוכה לטיפול ראוי ויסודי בין מפאת חוסר מודעות, חוסר הבנה או טעויות בחישוב הזכויות והבטחתן בקרנות השונות, בפרט כשמועד הבשלתן רק בעתיד הרחוק. כתוצאה מכך, בני זוג לשעבר עלולים למצוא את עצמם בפני שוקת שבורה כשהם מבקשים לממש את זכויותיהם, לרוב שנים לאחר שניתן פסק הדין.

התגרשת או נפרדת לפני 2014?

בשנת 2015 נכנס לתוקף החוק לחלוקת חיסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו, תשע”ד-2014 אשר בא לתקן עוולות קשות שנגרמו לבני זוג לשעבר עת באו לממש את זכאותם בקרנות הפנסיה או בקופות הגמל של בן הזוג לשעבר. בשונה מן העבר, כיום ניתן להבטיח את כספי בן הזוג לשעבר באמצעות פתיחת חשבון נפרד מחשבון העמית. כך גם חידש החוק וקבע זכאות במקרים מסוימים לקבל קצבת שאירים מהביטוח הלאומי גם לאחר הגירושין או הפרידה.

על מנת ליהנות מהגנת החוק, נדרש פסק דין ערוך בהתאם לחוק! לפיכך, אם בידך פסק דין לגירושין, או פסק דין שנתן תוקף להסכם הגירושין ואשר ניתן לפני פברואר 2015, עליך לפעול להחלפתו בפסק דין כנדרש!!

דאגה לביטחון הכלכלי

הביטחון הכלכלי מהווה דאגה עצומה בהינתן כי העתיד אינו ידוע ומושפע מגורמים משתנים רבים. קיצבת הגמלאות מוגדרת כמייצגת רשת ביטחון משום שהיא מבטיחה הכנסה מובטחת לכל החיים. שיתוף רשת הביטחון עם בן הזוג לשעבר, לעתים קרובות למשך שנים רבות בעתיד לא צפוי, מעוררת לעתים התנגדויות קשות העשויות לנבוע מהחשש שמא הקצבה לא תספיק בגיל המבוגר, או מהתחושה שזה לא הוגן. במציאות בה תוחלת החיים רק הולכת ומתארכת ובממוצע בני אדם חיים לפחות 20 שנה אחרי הפרישה לגמלאות, חשיבה על העתיד והבטחת רמת חיים סבירה בגיל המבוגר מחייבות תכנון וטיפול מקצועי בכל הנוגע לזכויות הפנסיוניות במסגרת פירוק השיתוף בנכסים בגירושין או בפרידה.

אני מבינה את הדאגה שלך ורצונך להבטיח רשת ביטחון בשנות החיים המאוחרות, ובעזרת הידע והניסיון שרכשתי אחרי טיפול במקרים רבים כשלך, אני יכולה לסייע גם לך לנווט את התחום המשפטי המורכב הזה.

הנה כמה עובדות ומיתוסים שיכולים להקל על הדאגה שלך:

עובדות ומיתוסים על קצבת גמלאות 

מיתוס : בן הזוג שלי יקבל 50% מהקצבה שלי.
עובדה : בן הזוג שלך עשוי להיות זכאי לשיעור מסוים בהתאם לתקופת החיים המשותפת.

מיתוס : מדוע צריך בן הזוג שלי לקבל כל חלק של הפנסיה שלי אחרי שהתגרשנו?
עובדה : הפנסיה שלך היא כמו חשבון חיסכון שנצבר במהלך הנישואים או החיים המשותפים ולפיכך, הוא בר חלוקה בדיוק כמו כל נכס אחר בנישואים.

מיתוס : אני זה שעבד בעבודה הזאת כל השנים האלה עם שעות מטורפות ומצבים מסוכנים. למה אני צריך לחלוק את התועלת?
עובדה : הקונספט הוא, שבמהלך החיים המשותפים, כל צד תרם את חלקו (לאו דווקא בחלקים שווים או במאמץ שווה). טיפול בבית ובילדים, לדוגמא, נתפס כ”מאמץ שווה” המזכה את בן הזוג בחלוקת הזכויות הנובעות מעבודה.

מיתוס : הפנסיה שלי צריכה להיות משותפת, נכון?
עובדה : לא. הפנסיה שלך, כמו כל נכס אחר, היא חלק מכלל החובות והזכויות המשותפים ומחולקים בגירושין או בפרידה. כך למשל, בני זוג יכולים להגיע להסכמות בדבר קיזוז הזכויות הפנסיוניות מול זכויות בנכסים אחרים. 

מיתוס : מה אם הפנסיה לא תהיה קיימת בעתיד? מה קורה?
עובדה : אז שני הצדדים חולקים את הסיכון של הפסד, ואף אחד לא יקבל שום דבר מן הפנסיה.

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן